tisdag, september 28, 2010

Det är mycket nu

Bloggar som vanligt inte så flitigt som jag hade hoppats. Vet inte om jag har några läsare kvar? Förstår om ni tröttnar.

Ja, det är mycket nu…
Att studera på heltid är ett heltids jobb…hahaha. Med andra ord, många av dagens timmar spenderas i skolan. Det blir inte så många timmar över till allt det där andra som också behöver sin tid.

Jag hade en “monstervecka” förra veckan. PBL (problembaserat lärande) är liksom grejen nu. Helt nytt för mej. Process, min utbildnings andra nyckelord. Mycket hjärngymnastik blir det. Man fattar inte vart dagarna tar vägen. Utmaning, det är väl mitt nyckelord just nu. Hela förra veckan var en stor enda utmaning.

När vi valde basgrupp förra veckan sa läraren att vi skulle tänka lite utmaning, lite trygghet, men av någon anledning så hörde jag bara ordet utmaning och ställde mig i en grupp med människor som kommer så långt bort på skalan man kan komma från mej. Och utmaning blev det. Men jag kom igenom! Vi kom igenom!
Idag hade vi vår redovisning och vår grupp fick mest beröm och flera sade avundsjukt, trots att de fått veta våra stora problem förra veckan, att de önskat vara i vår grupp för de såg hur mycket vi lärt oss och hur mycket vi växt på det här. Wow!

Så vad är kontentan? Anna måste lyssna lite bättre och inte glömma tryggheten i utmaningen för att inte slå sig så hårt när det kraschar. Men viktigast av allt man ska inte fly utmaningen, kämpa vidare för när du tar dej igenom har du fått något med dej som andra också kommer vilja ha. Och då blir det din uppgift att våga utmana dem så de också får växa och må bra.

Imorgon väljer vi nya basgrupper, dessa ska vi ha läsåret ut. De första var bara “testa på”. Jag tar med mej mina lärdomar imorgon och tror och hoppas att det här kommer att bli riktigt bra!

Inga kommentarer :