torsdag, februari 26, 2009

Äntligen

Jag och barnen är på ett Internet café inne i stan. Vi har inte tillgång till Internet på skolan så det är det är därför jag inte haft möjlighet att skriva på bloggen. Varje dag tänker jag på allt jag vill berätta om.
Marco och resten av klassen åkte idag på "survival camp" i djungeln, de kommer tillbaka på lördag lunch, så de är alltså borta i 2½ dag och 2 nätter.....

Våra ledare tyckte inte det var lämpligt för barnen, de kommer bygga sina egna "hyddor" att sova i, och de har inga liggunderlag, vad de ska äta, det vet jag inte. Så jag är rätt glad att vi stannat hemma. Jag behöver också ta igen tid med barnen. Vi har fyllt upp och det är svårt att hinna med. Tänkte jag skulle skriva ner schemat för en typisk dag för oss, men i princip är det från 6.30 till 21.00 på kvällen. Och lördag till ca 14.00, söndag lediga, men vi det är obligatoriskt att gå till kyrkan.

Ett stort tacksamhets ämne är att vi redan i söndags kom till den kyrkan som vi ska vara i. Men det menar jag att vi har ganska många kyrkor att välja på här(ca 400 i hela stan, men vi har fått en lista på ca 12 st),och vi får själva bestämma vart vi ska gå. Gud vet verkligen våra behov, Vi följde med Marcos gruppledare till hans kyrka. En relativt nystartad kyrka, 2 år, det kändes direkt som "hemma". Och framför allt så hade de en suverän söndagsskola. Det var 4 grupper och alla barnen hamnade i olika grupper, vilket är mycket nyttigt för den på alla sätt. Just nu spenderar de 24 tim om dygnet tillsammans. D var som små ljus, tom. Emanuel, och de är wow.

Igår hade vi en tävling med ett race genom stan, vi var 4 lag och varje lag hade en ledare med som kontrollant Vi fick ett kuvert i taget med ett uppdrag som vi skulle utföra eller ta reda på, vi hade begränsat med pengar. När vi var klara ett ett uppdrag fick vi nästa kuvert och så vidare. Vi visste inte hur många uppdrag det var. Syftet var team building, samarbete och att lära känna Iquitos bättre.

Vårt lag var sist tillbaka (det gällde att vara först!), vi var totalt ute i 8 tim, bla tog våra pengar slut och vi gick och gick, jag hade Leonardo med mej. Exempel på vad vi skulle göra
"Åk till den och den statyn och ta reda på varför han var känd" Ta reda på vad vissa slang ord betyder", " Gå till en Kinarestaurang och diska 20 tallrikar", Hitta en kristen skola, gå in och prata med skolledaren och fråga vad de har för behov, bed för dem" Hitta "suri", och en team medlem måste äta en, Suri är en super fet larv, ja just det typ fjäriljslarv x 100. De sätts på spett och grillas och avnjuts.... Och nu ska i få höra Leonardo var modig han år en tredjedel!!

Vi var lite skitiga och trötta och solbrända när vi kom hem, på vägen hem tänkte jag hoppas e har en god middag åt oss nu.

Just det...vatten och bröd väntade, sedan fick lagen i tur och ordning välja priser, beroende på i vilken ordning vi kom. Marcos lag vann (med Gabriel) och de valde stek till middag.

Vi fick ta vad som blev över och det var glass till efterrätt. Ett lag fick liggunderlag till campen de är på nu. Och ett lag fick t-shirtar.
Sedan kom nästa överraskning, det var inte riktigt bara bröd och vatten till kvällsmat, vi fick ett ägg var och en paket nudlar, råa. Så antingen kunde vi äta det som det var eller gå och knacka på någons dörr och be att få laga till maten hemma hos dem, kl. var nu ca 20.30.
Vi fick inte laga maten på basen och inte betala någon att göra det.

Så det var bara att gå till grannen och knacka på dörren, vi var ett gäng på 8 pers!
Men de var snälla och släppte in oss. Seden kunde vi i alla fall njuta av glass när vi kom tillbaka.

Så det var lite av våra äventyr!

3 kommentarer :

Jag sa...

Waow.......... vad skoj ... vad jag är glad att jag är här och inte där... Heheh.. kramar

Maggis sa...

Tack gode Gud att ni är friska igen.
Jag har varit orolig att något hade hänt när inget hördes på länge.
Jag tackar också Gud för att jag får vara här i kalla, blöta isiga Norden.
Kram Mamma

Anonym sa...

Kul att höra från er. Verkar som ni har det bra iallafall.
Amanda saknar alicia, satt o pratade om henne i bilen idag.
Ta hand om er
Kram/ Linda m fam