måndag, december 17, 2012

Peruresa

För lite drygt 1 år sedan, i början av december var det dax för familjen att åka tillbaka till Peru. Det hade gått 2½ år sedan vi åkte på vårt 7 månader långa äventyr.

Denna resa hade flera syften förutom att vi så klart ville vara i landet och träffa våra vänner och familj. Jag var mitt inne i min 13 veckor långa praktikperiod på min utbildning. Jag hade just gjort halva min praktik på ett behandlingshem här i Sverige och skulle nu göra min andra halva i Peru. Detta hade jag lyckats kombinera med att vi åkte till Iquitos och var med i slutförberedelserna till årets barnläger samt vara med som ledare på lägret. Söndagsskolan i vår församling är med och stöttar arbetet bland Iquitos fattiga barn genom insamlade pengar. Jag kunde komma med de insamlade pengarna och hälsningar från barnen och församlingen. Även Baptistförsamlingen i Ödeshög har varit med och skänkt pengar under några år nu till arbetet och även dessa pengar och hälsningar kunde jag vara med och överlämna personligen. Fantastiskt!DSCI0154

Sedan känns det väldigt viktigt att barnen får komma tillbaka till pappas hemland och komma ihåg och kanske bearbeta en del av det vi var med om 2009. Vi  såg en stor skillnad på Leonardo och Gabriel hur de kunde ta in intryck och upplevelser på ett djupare sätt och även gladdes mycket åt många kära återseenden.

Efter bara några dagar i Lima reste vi vidare till Iquitos. Det var en fantastisk känsla att få vara tillbaka i den stad där vi bodde i 3 månader 2009. Underbart att återse våra vänner igen. Vi fick bo hemma hos David och Cecy som driver arbetet “Bygga drömmar” bland Iquitos fattiga barn och familjer.

Det var så kul att få vara med på de sista intensiva förberedelserna och framförallt få vara med 4 dagar på landet med ca 150 förväntansfulla ungar och    Ett kärt återseende, den gamla anakondan på Iquitos djurpark.
ungdomar. Vilken upplevelse!

DSCI0079

 

Här intill ser vi Leonardo och Gabriel med sin gamla fröken de hade i skolan under nästan 3 månader. Det blev ett kärt återseende.

 DSCI0077

 

 

 

 

 

 

DSCI0026

 

 

Kärt återseende med våra vänner Magly och Sylvia från Lärljungaskolan

 

 

 

 

DSCI0014

 

Jag fick möjligheten att besöka ett kommunalt barnhem, som en del i min praktik. Lille bäbisen, övergiven på BB. Får man ta med hem?

 

 

 

 

 

 

 

Självklart har jag 100-tals bilder från vår Peruresa och jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner, men det blir lite mycket att plöja igenom på en gång. Vi var iväg i 6 veckor, varav 10 dagar i Iquitos. Vi firade både jul och nyår med släkt och familj och det blev flera studiebesök och en hel del strandbesök och massor med god mat. Det får summera det hela.

Till sist lägger jag ut ett bildspel från lägret. detta har visats både i Baptistförsamlingen i Ödeshög och i vår församling i Pingst här i Norrköping. Sedan visade jag ett annat bildspel i skolan, med lite fler bilder från mina olika studiebesök, i och med min redovisning.

Inga kommentarer :