torsdag, december 20, 2012

Familjen Paz 2012

Vad händer i vårt liv? Om det här är första gången du hälsar på här så kan jag berätta att jag varit ganska flitig och uppdaterad en del sista tiden. Så vill du och orkar så finns det några fler inlägg att läsa om just hur vårt liv varit de senaste åren.
Under våren gick jag min fjärde och sista termin på min utbildning. Det har varit en fantastisk resa för mig att läsa till behandlings pedagog. Vi har jobbat mycket praktiskt med process under vår utbildning och det har varit spännande och ibland jobbig att djupdyka i sig själv, men samtidigt oerhört lärorikt.
Det som egentligen ar varit tuffast är att få ihop familjelivet med att plugga heltid. Tack o lov så harDSC00622 min utbildning varit väldigt flexibel, med en hel del självstudier. Men det är alltid ett jagande efter tid och en känsla av otillräcklighet som följer med. I maj när jag tog examen var jag oerhört glad och stolt över mig själv.
Under sommaren har jag arbetat som vikarie på två olika ställen.
Som familj har vi i sommar varit med på två olika läger. Det första var utanför Borås med King´s Kids. Temat för lägret var Familjen ett team. Vi gjorde många olika saker tillsammans i vårt familjeteam och tillsammans med de andra familjerna på lägret. Trots lite regnigt väder så kom vi hem stärkta till både ande, kropp och familj.
Hela gngetHela glada King´s Kids gänget
DSC01377
I juli var det dax för årets Fällanläger i skogarna utanför Ödeshög. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är nu som familjen är med, men ett är säkert, barnen älskar det! Vi är riktiga läger hästar vi :) .
Jag och Emanuel på traktorsflaket på väg till Lorabadet i Fällan 444444444444
Det blev också barnen sista skolavslutning på Johannesskolan i juni i år. Efter flera års kämpande tog vi till slut beslutet att byta skola. Det var en mycket jobbig process under våren, med en massa möten för att få en fungerande skolgång för Gabriel. Men vi nådde aldrig det målet.
Leonardo bytte akut skola redan i november förra året, då upplevde vi att han inte alls mådde bra i hans då varande skolsituation.
Efter mycket vånda och bön har det resulterat i att vi har barnen på tre olika skolor. Leonardo trivs bra på sin skola Vittra där han började i klass 7 till hösten. Vi är nöjda med skolan, men tyvärr har Leonardo blivit mer och mer skoltrött. Vi hoppas att han ska få en välbehövlig vila under jullovet och så tar vi nya tag nästa termin.

Gabriel har fått plats på en helt nystartad skola i stan, Erla skolan. Gabriel trivs också mycket bra med sin nya skola. Eftersom det är en helt ny skola står de inför utmaningen att arbeta med helt nya sammansättningar av elever som kommer från en rad olika skolor i stan. Det kommer nog ta lite tid att forma en gruppkänsla men lärarna gör ett bra jobb och vi upplever att de är duktiga och ambitiösa i det de gör. Trots detta har det inte varit lätt för Gabriel. Han bär med sig en mängd negativa beteenden som rotat sig under flera år i den gamla skolan. Vi hoppas att dessa ska slockna ut vartefter nu i en ny miljö med rätt stöd och hjälp från oss och lärarna.
DSC01720Så har vi Alicia och Emanuel. De har fått börja på Skattkammarön, en lite I ur & skur skola som ligger mittemot deras gamla skola och alltså ganska nära hem. Skolan är toppen och allt jag hoppats och önskat, jag älskar deras utomhus pedagogik! Barnen trivs också bra, de har fått många nya fina kompisar.
Under hösten har jag studerat vidare lite grand. jag läst matte och psykiatri på Komvux. Sedan har jag fortsatt att vara tim vikarie på vuxenenheten för missbrukare i Norrköping. Jag trivs bra med det.
Familjen och barnen kräver mycket tid och det är skönt att jag kan reglera min eftersom att jag rättar jobb och studier efter familjens behov och inte tvärt om.
När det gäller Marco så jobbar ha kvar som tandläkare på folktandvården i Söderköping och Valdernasvik. Men till våren 2013 kommer han byta klinik och börja arbeta i Åby istället. Det kommer bli väldigt skönt för honom på flera sätt, bland annat så får han mycket närmare till jobbet.
Det här var en kort sammanfattning av familjen Paz 2012. Fortsättning följer såklart, men det får bli nästa år. God Jul till alla våra läsare och vi önskar er ett välsignat år 2013!

Inga kommentarer :