tisdag, oktober 20, 2009

Massvaccination och massor med fett

Måste erkänna att jag blev väldigt nyfiken på pappas fettdiet. Om ni trodde det var ett skämt så var det inte det. Förespråkaren, eller en av dem,  för denna diet kallas t.o.m för fett doktorn !

Det egentliga namnet på dieten är LCHF, Low Carb High Fat, vilket betyder lågt med kolhydrater och högt med fett. Hade hört talas om denna diet och om fettdoktorn, Annika Dahlqvist förut, men inte gett det så mycket uppmärksamhet.

Men nu har jag googlat på henne och kommit till hennes mycket intressanta och fullspäckade blogg. Jag är ingen fan av att följa specifika dieter, men jag läser gärna på och plockar det jag gillar. Sedan några år tillbaka har jag tilltalats en hel del av GI (Glykemiskt Index), egentligen ett sätt att mäta sockerhalten i blodet efter man ätit, typ. Har sedan många år insett faran i socker och light produkter och tror stenhårt på att de bör undvikas. Ett litet OBS! Jag är ingen fanat och inte super strikt, jo när det gäller light produkter och aspartam är jag det, fråga mina barn vad mamma tycker om aspartam :), jag menar bästa att säga så jag inte får en massa pikar sen om ni ser mej käka nåt med socker i. Men jag försöker undvika de mest uppenbara socker fällorna som läsk och saft, fikabröd och smågodis. Det beror säkert till stor del att inget av detta drar min uppmärksamhet så mycket.

Jag vet jag är jättekonstig som inte gillar sötsaker och fika…i Sverige som är fikats urmoder.

I varje fall tillbaka till fettdoktorn. Jag har stor förkärlek till naturliga grejor och tror stenhårt på att hålla sig så nära det naturliga ursprunget som möjligt när det gäller mat. Riktig grädde, riktig mjölk, hemgjord majonnäs och råvaror i övrigt. Och jag insåg ganska snart efter att ha läst Annika Dahlqvists blogg att det tycker hon också. Jag är en sån som läser på alla förpackningar och aktar mig för E-ämnen så långt det går. Köper inte alltid ekologiskt men det är helt och hållet en ekonomisk fråga, vilket jag tycker är botten att det ska behöva vara så.

Vikt Väktarna har aldrig riktigt tilltalat mej. Det går faktiskt “fett bort”…hahahaha…fattar ni fett bort…
Jag har faktiskt testa dem, efter att Alicia föddes. Jag vet ju att det funkar om man är ute efter ren viktnedgång (och inte väger in ohälsoaspekterna med tillsatser i maten). Hade en vän som gick ner massor med VV, så jag blev lockad. Men det är light, light och åter light och just det och så en massa sötningsmedel, för det verkar som om alla på Vikt Väktarna har problem med sötsuget. Det är nämligen det som tar upp den mesta tiden att klura ut hur man ska kunna tillfredställa sötsuget men inte få i sig kalorier. Nej, inte nåt för mej. Jag ville gå ner i vikt, jag älskar fett och har inget sötsug, fanns inte så mycket att hämta där.

Det som var lite nytt för mej och mitt tänk var hur Annika Dahlberg förespråkar animaliskt fett. Måste säga att jag gått på snacket med mättade fetter. Jag ska erkänna en sak till, gillar faktiskt Anna Skipper, tycker hon är så…egen…ja, säga vad man vill om hur hon är som person, men jag har gillat hennes kostråd och hon är ju anti mjölk-ladyn får man väl säga. Sedan har jag en annan favorit och det är Sanna Ehdin, nu var det ett tag sen jag höll mig uppdaterad på henne, känner väl att det gått över lite mycket till New Age bland hennes idéer, synd. Man får plocka bort vissa idéer som jag känner inte går ihop med min tro. Tycker det är synd att såga allt. Så plocka recepten men hoppa yogan =). När jag riktigt kom in på GI banan så läste jag en hel del från Fredrik Paulún, tycker han är ritigt bra, det är näring, naturligt,motion och varierat.

Ni får väl själva bilda er en uppfattning om det intresserar

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

http://ehdin.com

http://www.annaskipper.se/

http://www.paulun.se/

Men det som jag tyckte var mycket spännande var att Annika Dahlqvist är högst aktuell i massvaccination debatten. Och det visste jag inte, läser ju inte kvällspress (förutom tjuvläser lite ibland i kassakön…schhhhh) eller är faktiskt rätt bortkopplad från nyheter över huvud taget. Jo, nu när jag åker så mycket spårvagn så har jag läst Metro en del och den där andra gratis tidningen, vad den nu heter…ops…pinsamt, men jag gillar inte riktigt den.

Så vad jag ville komma fram till var att på hennes blogg förstod man att hon varit rätt omdiskuterad i pressen på sistone. Just angående hennes uttalanden om det nya vaccinet. Vi har ju rest runt i Latinamerika där alla länder vi rest i hade mer eller mindre svininfluensa hysteri. Och influensan fanns där lite överallt. Och så många perfekta smittspridningsställen som vi besökt de senaste 3 månaderna kan nog vara svårt att slå. Bussterminaler och flygplatser,åtskilliga timmars bussresor, marknader och torg och plazor, you name it. Dessutom var i stort sett hela teamet jätte sjuka i influensan i Bolivia och vi alla tog det rätt coolt.

Så kommer man hem till lilla Sverige och slås av influensahysteri totalt. Men sån tur att duktiga storebror varit så omtänksam att köpa vaccin till hela befolkningen, dubbelt upp t.o.m…pust…Var nu en duktig lojal svensk och gör som alla andra, gå och vaccinera dej, det finstilta tar vi sen, som att “ni är också med som försökskaniner i världens största studie av ett nytt helt oprövat vaccin, och ni kan inte klaga om det går åt skogen för tillverkarna har avskrivit sig allt ansvar och deras förtjänst skulle ju inte bli så stor om de blev tvungna att betala ut en massa skadestånd hela tiden o.s.v”   …Förlåt sarkasmen.

Det värsta var att jag nästan gick på det, det liksom slog emot mej när vi landade här, oron fanns i luften och ville krypa mej inpå skinnet. Nu säger jag det här om mej själv för jag tycker om att vara påläst och få mej en egen uppfattning utifrån fakta, så därför chockade det mej lite. Och jag orkade inte ta tag i det heller med en gång tills för ett par veckor sedan, då min magkänsla sa nej, inget vaccin. Mina uppfattningar baseras på lika delar fakta och lika delar magkänsla, och det får man väl säga vad man vill om, men så funkar det för mej. (Min magkänsla baseras en hel del på min tro på en levande Gud som har gett oss sin Helige Ande som är vår hjälpare och han är nog ganska ofta i magen på mej.)

Jag var inte så påläst efter 3 månader på resande fot därför blev jag överrumplad, det är inte bra. Och vi som känner Gud vet ju vem som brukar ha den taktiken överraska och skrämma..inget mer sagt om det.

Jag hade tagit mitt beslut på magkänsla denna gången. Men så kom faktan, som blev min bekräftelse, som ett brev på posten eller jag menar på mailen. Fick ta del av ett mycket intressant dokument angående det nya vaccinet. Jag har faktiskt vidarebefordrat det till en del av er som jag trodde kunde ha intresse av att läsa det. (Maila mig om du vill ha dokumentet)

Och så ikväll sitter jag och läser på Annika Dahlbergs blogg mer intressanta fakta om vaccineringen. För mej är det avgjort. Jag har mitt sätt att se på saken och jag har full respekt för att du kanske har ett annat sätt att se på det. För det kan ju mycket väl vara så att det som funkar för mej funkar inte alls för dej och vise versa.

Men det jag ändå vill avsluta med att säga är att vad det än gäller se till att hitta dina egna källor till trovärdig information, utforska och ta reda på saker, det är en skylighet idag egentligen. Vi kan inte lita på det vi “bara hör” eller vad som står i kvällspressen eller media över huvudtaget, eller vad de flesta tycker, eller vad bästa vännen tycker eller inte ens vad staten tycker. Vi svenskar är ju uppfostrade att vara lojala och lyssna på staten och dess verk. Men det är nya tider nu och det blåser en annan vind. Och sanningen är den ibland får man gå emot strömmen för det man tror på, det är inte lätt men det kan vara rätt!

2 kommentarer :

Jag sa...

Bra Blogg vännen håller med dig precis :) kram

Anonym sa...

Min kommentar blev för lång! Mailar den istället haha, sikket babbelmaja jag är!

I alla fall kort och gott- Gud vilket bra inlägg! Kunde skrivit det själv!