söndag, april 12, 2009

De andliga gåvorna

Den här veckan har vi haft mycket intressant undervisning om de andliga gåvorna och vi har främst gått in på motivations gåvorna.

David Ballard från Minnesota, USA har undervisat. Han är pastor sedan 10 år i en liten pingstförsamling i Duluth. Han har en stor familj med 7 barn. Han hade med sig sin 18 årige son under veckan.

IMG_6126

I bibeln talas det om flera andliga gåvor. I Efesierbrevet 4:12-13 talar Paulus om 5 tjänstegåvor, Apostlar, Profeter, Evangelister, Pastorer och Lärare. Dessa gåvor har getts för att utrusta de heliga, alltså alla som är Guds barn, för att bygga upp Kristi kropp, alltså församlingen. 

I 1 Korintierbrevet kap 12-14 talar Paulus om de karismatiska  gåvorna eller manifestationsgåvorna. Han talar om att det finns 9 manifestationsgåvor. Gåvorna är olika med Han som ger dem är den samme. I kap 12:7 och framåt stå det:
Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta. Den ene får av Anden… så radar Paulus upp de olika gåvorna: Kunskapsord, vishet, gåvan att bota sjuka, trons gåva, kraftgärningar (mirakler), profetians gåva, urskilja andar, tala i tungor (tala ett språk vi inte lärt oss, ett existerande jordiskt språk eller himmelskt språk), gåvan att uttyda det som sägs i tungotal.

I vers 11 kan vi läsa att det är Anden som fördelar gåvorna efter sin vilja till oss var och en. I vers 31 säger Paulus att vi ska sträva efter dessa nådegåvor, men fortsätter sedan i att tala om en väg som överträffar alla gåvorna och det är kärleken. Kärlekens väg kan man sedan läsa om i hela kapitel 13.

I Romarbrevet 12 talar så Paulus om de 7 motivationsgåvorna. Vad är då motivationsgåvor? Motivationsgåvorna är det som motiverar oss hur vi agerar och handlar inför olika situationer. Det är vår inre drivkraft och begåvningar som är Gudagiven och de får oss att utföra uppgifter och agera utifrån hur vi ser dem. De ger riktning, guidar oss och karaktäriserar våra liv. De är unika gåvor från den Helige Ande som ger oss en inre drivkraft och längtan att utföra olika uppgifter med närmast perfektion.

Varje människa dominerar i en gåva men vi kan verka i flera och vår mål bör vara att  träna oss att verka i flera. Jesus verkade i alla 7 gåvorna. Genom vår primära motivationsgåva ser vi vårt och även andras liv.

Så vilka är då dessa gåvor? Gåvorna står uppräknade i Romarbrevet 12:6-8. Profetisk, tjänande, lärare (undervisning), förmanande (eller mer uppmuntrande), givare, ledare och barmhärtighet.

Så hur vet jag då vilken som är min primära motivationsgåva och hur utvecklar jag mina andliga gåvor?
Några punkter för hur du upptäcker din/dina gåvor:

    • Börja med att testa att praktisera alla gåvorna och se vilken som faller sig bäst för dej.
    • Fråga andra vad de ser i dej och be dem peka på dina starka och svaga sidor.
    • Studera hur de olika gåvorna används i bibeln.
    • Inse dina egna svaga sidor och det som inte faller sig lika naturligt för dej att göra.
    • Gläd dej med dem som är begåvade på områden som du inte är, med andra ord var inte avundsjuk.
    • Undvik att försöka vara något du inte är, lägg inte en massa tid på att att göra det som du inte är begåvad på. Det kommer att trötta ut dej och ta bort glädjen i längden. (Utbrändhet!?)
    • Säg “nej tack” med övertygelse när du blir tillfrågat att gå in i uppgifter som du vet inte är ditt område. (Skilj här på att “ställa upp” någon gång och hjälpa till och att gå in i något för en längre tid.)

Det finns också flera olika test man kan göra för att få hjälp att hitta sina gåvor. I början av veckan fick vi göra ett sånt test. Det var väldigt intressant att se hur det föll ut för många.

IMG_6124 IMG_6127

Under veckan har vi gått igenom varje gåva mycket noga och det har gett stor klarhet i hur och varför man reagerar som man gör i olika situationer. Först och främst var det väldigt spännande att upptäcka sina egna gåvor med det var också väldigt spännande att att identifiera människor i min närhet och deras begåvningar. För mej förklarade det en hel del. Eftersom vi alla är så olika och vi har olika sätt att hantera situationer på kan man ibland reta sig på hur en annan människa hanterar saker. Men jag har fått en djupare förståelse för vart det här kommer ifrån. Och bara insikten att det här är Gudagivna gåvor får mej att respektera andra människor så mycket mer. Vårt ansvar är att “slipa” på våra gåvor och använda dem rätt. En gåva är precis vad det låter, en present, vad vi sedan gör med vår gåva är ju upp till oss men som jag skrev här ovan om den största vägen som är kärlekens väg så bör vi använda vår gåva för gott.

För den som varit uppmärksam så har jag tidigare skrivit om vad kärlek är: Det är att söka det högsta och bästa för en annan människa och lyfta fram den andres högsta potential. Allt sammanfattas i det viktigaste budet i Markus 12:30-31 “Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: du skall älska din nästa som dej själv. Inget annat bud är större än dessa.”

De andliga gåvorna är inte till för oss själva i första hand utan för att tjäna vår nästa. Här i ligger “hemligheten” i det kristna budskapet. Att gå på kärlekens väg och välja andra före mej själv.

Det är att gå i motsatt ande av vad som”predikas” i världen. Där är jag viktigast, jag, mej och mitt. Jag måste ha det jag vill, jag är värd det ena och det andra säger reklamen, jag måste förverkliga mej själv, då måste jag ju bli lycklig. Men hur lycklig blir jag? Det tomma hålet i mej blir större och större. Men lite mer för mej då då måste jag väl bli hel som människa? Hålet blir större och större. Vart ska jag vända mej? Jag köper en ny soffa, nya kläder, fixar håret… om jag bara var vackrare, jag kan stoppa in lite silikon här och där då, fixa näsan. Nej vänta, jag fick ju lite extra pengar tillbaka på skatten, jag skänker 100 kr till världens barn. Men varför försvinner inte hålet nu heller??

Det finns bara en som kan fylla tomheten   .   l t i vårt inre, Jesus Kristus. Johannesevangeliet 3:16:
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”

När jag var 14 år var mitt hål så stort att jag inte stod ut längre. Samtidigt öppnade Gud mina ögon så att jag kunde se hur mitt liv såg ut. Jag blev rädd. Vad gör jag, vad är det här för meningslöst liv jag lever? Djupt inne i mej visste jag b    det fanns något annat, ett liv som är rikt och meningsfullt. Jag vände om, jag sa till Gud nu kommer jag tillbaka till dej, det är där jag ska vara, du har en plan för mitt liv och jag ska hitta den. Det har varit en krokig väg sedan dess, men värt varje steg och jag kan se tillbaka och se Herrens hand över mitt liv i alla situationer, lyckliga dagar och svåra dagar.

Och en sak som jag är så tacksam över är att jag är uppväxt  ett kristet hem och jag har gått i söndagsskolan sedan jag var liten. Den grunden i mitt liv tror jag gjorde den stora skillnaden. Under många år valde jag en annan väg i mitt liv men när tomheten i mej blev för stor visste jag vart jag skulle vända mej. Jag behövde inte söka i materiella ting, relationer eller andra andliga upplevelser. Mitt inre visste att det var Jesus Kristus som fattades mej. Det har funnits många människor i mitt liv fyllda med Guds kärlek, som har sökt det högsta och bästa för mej, jag tackar Gud för er så ofta jag kan. Kärleken är viktigt, den kan förändra en människas liv. Tack till alla er som gjort skillnad i mitt liv. Störst tack till dej mamma!

2 kommentarer :

Maggis sa...

Anna!
Störts tack till Gud,som lät mig få ha dig.
Du är ett lån och en gåva. Du har gett mig så många bekymmer och sååå mycket glädje.
Du har utmanat mig och min tro och livsväg, det är jag glad för. Du gav mig Marco och de gulligaste barnbarnen som finns. Gud är God!
Gud välsigne er på er fortsatta vandring alltför långt borta.
Kram Mamma

Familjen Paz sa...

TACK för de orden! Det värmde och uppmuntrade.Trots att vi är långt ifrån varandra fysiskt så känns du ändå så nära, du finns i våra hjärtan.Kram