onsdag, juli 01, 2009

2 veckor i Los Andes

Vi stannar alltid 6 dagar på varje ställe. Vi reser antingen måndagar eller tisdagar. Så förra tisdagen skulle vi resa vidare till Argentina och Mendoza. Men Gud hade andra planer för oss. För det första så svarade inte basen vi skulle till i Mendoza, våra ledare kunde inte få kontakt med dem. Och så fick vi andra nyheter på måndagen att passagen, som går genom bergskedjan Anderna, mellan Chile och Argentina var avstängd p.g.a snö.

Till saken hör att de senaste dagarna i veckan hade det regnat massor så vi kunde inte genomföra de program vi tänkt så vi alla kände oss lite rastlösa. Samtidigt som många av oss var trötta och tyckte det var skönt att få ett par dagar utan fullt program.

När vi insåg att vi inte skulle kunna åka över till Argentina på några dagar, samt att människorna i Mendoza fortfarande inte svarade, så talade våra ledare med de tre pastorerna i huskyrkan som vi arbetade med och bodde med. De kom lite försiktigt och frågade om vi kanske kunde få stanna en vecka till p.g.a de förhållanden som rådde. Pastorerna svarade: “ Men vi visste redan att ni skulle stanna 2 veckor för det hade Gud redan talat om för oss.” OK, så då var det klart.

Under den andra veckan fick vi välbehövlig vila både fysiskt och andligt. Vi tog mycket tid tillsammans som team med Gud. Vi tog tid att lyssna på vad Han ville göra i våra liv. Vi fick många ord, vägledning och bibelversar, uppbyggelse, förlåtelse, rening. Vi hade speciella dagar. Vi upplevde hur Gud gjorde saker ibland oss och vi kände oss mer enade som team.

Under veckan hade vi 4 födelsedagar i teamet, varav två var jag och Leonardo. Familjen firade Leonardo på morgonen och han fick två presenter av oss. En seriebok som är Markusevangeliet som mormor skickat från Sverige och en fickkniv som han önskat sig. På kvällen firade vi honom och Emeth som fyllde år samma dag.

IMG_9389

IMG_9393 

I lördags var det min tur att fylla år. Min bästa present var att Leonardo döpte sig. Han har ju pratat länge om att döpa sig och så var det dax. Eftersom församlingen är en huskyrka och har sina samlingar i huset där de bor så fick det bli dop i badkaret.

IMG_0075

Innan dopet tog vi en stund att prata om vem som har det andlig ansvaret, vem som är andlig auktoritet i våra liv. På första plats kommer Jesus, sedan jag själv, i mitt fall eftersom jag är gift så kommer sedan Marco och på fjärde plats min pastor. Och i Leonardos fall så kommer hans föräldrar på andra plats eftersom han är ett barn.

Av den orsaken tyckte pastorerna att det passade sig bäst att Marco var den som döpte Leonardo, och det höll vi med om. Det var en fin och mysig stund i badrummet. Härligt!!

IMG_9554 IMG_9556

Senare på kvällen gick Marco och jag på en restaurang och hade lite egen tid. Det var jätte mysigt.

En av sakerna som Gud talade till oss när vi tog tid i bön, var att vi skulle ta kontakt med skolor för att få göra vårt program där. Så under veckan besökte vi ett dagis, och en skola som var typ låg och mellanstadie, sedan var vi på en jätte stor skola med 1800 elever, där vi främst gjorde program för högstadie- och gymnasieelever.

De var häftigt, först var vi i en aula och dansade och gjorde två draman. Där var ett antal klasser. Sedan gav en av våra teamkompisar sitt vittnesbörd. Han berättade från sitt liv hur han har varit beroende av droger och även både odlade och sålde droger. Hur hans “lyxliv” vände när grannarna skulle anmäla honom för sina haschodlingar och han var en hårsmån från att åka i fängelse. Han berättade hur han tyckte kristna var töntar. Men efter flera månade i hunger, eftersom han inte längre sålde droger, så följde han med sin bror till kyrkan bara för att de serverade ett mål mat där.

Efter flera veckor med att gå till kyrkan, bara för syn skull, så grep Gud tag i hans hjärta och han insåg att Han är sann och att han älskar oss. Han gav sitt liv till Jesus och hans liv förändrades omedelbart. Det var en enorm tystnad i publiken när Mike pratade. Jag tror att det var många som tog till sig av hans budskap.

Sedan hade de rast och då gick vi ut på den stora skolgården och avslutade med dramat Champion. Det var häftigt, helt klart största publiken hittills.

Equipe de Jocum 439

Jag presenterar dramat “La Familia”. Det är kul när både jag, Marco och Leonardo är med  i dramat.

Equipe de Jocum 443

Equipe de Jocum 446

Leonardo är superduktig på drama. Och han älskar att agera.

Equipe de Jocum 497 På rasten gjorde vi först en dans för att dra på uppmärksamhet.

Equipe de Jocum 496 Equipe de Jocum 492

Vi var på en plattform mitt i skolgården och eleverna stod på båda sidor om oss.

Equipe de Jocum 516

“Champeon” ett kraftfullt drama.

Annat vi gjorde under veckan var att evangelisera med våra draman i en park i ett villa område, på Plazan mitt i centrum och vi hade bönevandring i staden och personlig evangelisation på torget och även dör till dörr.

Jag var väldigt imponerad av dagiset vi var på. Det var så fint. Och de hade en massa djur. Sköldpaddor, hamstrar och kanariefåglar i en jätte bur på gården, samt små grå igelkottar i burar och dessutom en jätte spindel. Och gissa vem som var super modig och höll i den… 

Equipe de Jocum 170

det var inte jag kan jag säga..

Equipe de Jocum 174

Här är den riktige hjälten!

Det finns massor att berätta och framför allt massor med bilder. Men allt får inte plats här. Jag har lagt upp en hel del bilder på min Facebook, så där kan mina vänner titta på fler foton.

1 kommentar :

Jag sa...

så fina kort på leonardo! Grattis till honom :)