tisdag, mars 24, 2009

Helg kul

Den här helgen började med att vi, hela familjen, åkte till sjukhuset direkt efter brunchen för att ta vår andra dos av Hepatit B. Det var hög tid för det hade gått mer än en månad sedan vi tog första dosen. När vi kom till sjukhuset fick vi veta att sprutan är helt gratis för oss alla! Wow, vilken välsignelse.

Jag fick nästan dåligt samvete eftersom vi är utlänningar och de är så fattiga och vi betalar ingen skatt här till dem. Men så tänkte jag på sådd och skörd som det står om i bibeln, och jag tänkte på det i ett mycket stort perspektiv. Jag vet att när jag sår får jag också skörda. Men skörden kommer kanske inte alltid från det håll jag tänkt. Ett exempel är jag ger bort Alicias urvuxna kläder till en vän. Jag kanske inte får motsvarande klädesplagg tillbaka i en annan storlek från samma vän. Men vad händer några veckor senare, en kollega på Marcos jobb kommer med flera påsar kläder till Leonardo och Gabriel. Då känner jag mej väldigt välsignad och inte med dåligt samvete för att jag inte hade gett kläder till henne.

Så jag tänkte på alla icke svenskar som jag hjälper med våra skattepengar i Sverige. Och tänkte det att nu får vi hjälp här i ett annat land. Kanske lite långsökt men, men.

Sprutan gör ont, man kan ha ont i armen flera timmar efteråt. Sen gick vi till doktorn och frågade lite angående mitt halsont som jag haft i typ 10 dagar nu. Han förklarade att det troligen har att göra med dels att vi ibland sover med aircondition på och dels att det är så fuktigt här. Och det är temperatur växlingar, det kan vara supervarmt och så plötsligt börjar det blåsa och stört regna. Och jag tror det ligger en hel del i det, så slut med att ha fläkten på på natten.

Sedan gick vi hem och jag var dödstrött så jag vilade en stund, sedan jobbade jag med min journal, som är en kreativ sammanställning av veckans undervisning. Marco och grabbarna gick och spelade lite fotboll.

På kvällen träffade vi Marcos kusin och vi gick och åt grillad kyckling. Sedan var vi på Plaza de Armas, Iquitos centrum, där alla samlas på helgen.

IMG_5816

Marcos kusin Alberto och hans tjej Monica.

IMG_5815 IMG_5817 IMG_5819 IMG_5821

IMG_5830

IMG_5825

Efter kyrkan på söndagen så mötte vi upp med Alberto och Monica för att åka till en pool. Det var långt. Hela familjen satt i en mopedtaxi, förutom Alicia som fick åka med tio Alberto. Gissa om hon var nöjd. Det var första gången för jag har inte vågat låta henne åka innan. Sista ca 5 km var sand/jord väg och rejält guppig, så guppigt att vi fick punka faktiskt.

IMG_5831 IMG_5832

Sedan fick vi gå ca 1 km i djungeln och så var vi framme vid en oas kan man säga. Vi var nästan ensamma i den poolen hela tiden. Det var skönt och avkopplande och barnen var överlyckliga. Så det var en skön söndag.

IMG_5840

På marken till höger sitter massor med fjärilar i olika gula nyanser.

IMG_5846

IMG_5850

3 kommentarer :

Maggis sa...

Jag är glad att se att ni har lite härliga upplevelser också.Inte bara jobb.
Jag älskar er alla!
Mamma

Anonym sa...

Hej! Kul att läsa om allt som ni har för er och som händer i era liv! Fick tips idag av pappa om att ni bloggar. Hoppas ni har det bra! Kram Cecilia

Unknown sa...

Hej!
Glad påsk önskar Carlos och Heli till fam. Paz
abracos
P.s Marco manda el numero de telefon Peruano :-)