onsdag, mars 04, 2009

Två dagar i Amazonas

För tre dagar sedan var jag och mina kompisar 25 styck  från YWAM med på ett spännande djungel äventyr. Vi tillbringade två dagar tillsammans i Amazonas. Kan ni tänka er?  Två dagar i “ la selva “, borta från all civilisation, sova bland farliga djur, vara utan toa och dessutom inte kaffe på morgonen heller ! Två dagar att överleva i djungeln ! Från skolan i Iquitos åkte vi buss till en liten by som heter Nauta. ( det tog två timmar innan vi kom fram). Sedan åkte vi båt på en flod som heter Marañon. Den dagen var outhärdligt varmt ! Båt resan tog nästan en timme. Vi var helt svettiga. När vi kom till det ställe vi skulle bo så presenterade skolledarna för oss en man vid namn Risto (han bor nämligen där). Han var vår guide, kan man säga. Därefter delade lederna upp oss i smågrupper. Alla grupperna fick var sin guide, drickbart vatten, matvaror (typ ägg, spagetti, ris osv), tallrikar, kastruller, tändstickor och bestick. Så nästa uppgift för vårt gäng, var det att, tillsammans med hjälp av Risto, bygga upp ett hus ( typ en skjul ). Jag tänkte hur detta kommer att gå.!  Men tack och lov ! Risto hade redan lagt upp ett trägolv med plankor som lade ungefär ett meter från marken (ni vet för att undvika att ormar eller alligator kryper in i våra fina hus ). På det golvet så fick vi sätta upp, kors och tvärs, långa pinnar för att sedan lägga upp taket med plast. Risto hjälpte oss hela tiden annars skulle det tagit väldigt lång tid för oss själva att göra det i den stekande solen. Vi fick skynda oss också eftersom regnet var snart på väg. Och medans vi killar arbetade med huset så lagade tjejerna mat på en brasa. Vårt gäng var ett av de första som byggde huset färdigt.  Som belöning fick vi “nötkött” ( det såg ut så )

Första natten var det värsta. ! Trots att vi hade myggnät och allt utrusning med oss så var det “mosquitos” (myggor) överallt ! Jag smorde in mig myggmedel nästan i hela kroppen men tyvärr det hjälpte inte. Det värsta var att jag fick myggbett på fötterna så jag var tvungen att sova med gumpaskor. Kan ni tänka er ? Sova i en sovsäck med skor på. ! Osvenskt vad ! Och, som grädde på moset,  blev det som sagt, regn hela natten. Det natt fick jag ingen sömn, i alla fall. Trots allt så var jag och mina kompisar alltid tillsammans. Vi samarbetade väl i det svåra förhållandet. Och konstigt nog så är det alltid i de svåra situationer man lär känna andra bättre ! Jag tackar Gud för att han alltid var vid min sida de här två långa nätterna. Jag trodde inte att jag skulle klara av detta. Men det var Jesus som gav mig styrka och mod när jag mest behövde det. “Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”. Filipperbrevet 4: 13 

Hälsningar Marco

IMG_5451 IMG_5449

Här ser ni golven

IMG_5455        IMG_5468

Jag i full fart med att bygga.                                                            Vårt färdiga “hus” med myggnät.

IMG_5489      IMG_5477

Här är vårt glada team!                                                                 Vi får instruktioner inför “team building” ,  

                                                                                                                        utmanande tävlingar.

 

IMG_5493     IMG_5485

I full fart med en utmaning.                                                              Vårt lag vann, förstapriset: en stor tallrik kött som
                                                                                                                         vi fick steka i en panna över öppen eld.

Ett lag vann en levande höna, de fick själva ta död på den och slakta den och så vidare.

IMG_5512               IMG_5515

                                                                                                                          Min teamkamrat Luis som faktiskt är uppväxt här i
                                                                                                                         djungeln i Iquitos. Han var riktigt bra att ha i sitt
                                                                                                                         team som ni kanske förstår.

IMG_5519    IMG_5537

Snart på väg hem!                                                                          Äntligen hemma och får träffa familjen och duscha!

1 kommentar :

Anonym sa...

Tappert Marco - att kämpa mot alla myggorna! :)
Hälsningar

Eva Å