onsdag, mars 18, 2009

Skolstart

IMG_5732

I måndags började Leonardo och Gabriel skolan. Alicia och Emanuel skulle också börjat egentligen men de hade båda feber så de fick vara hemma, vilket faktiskt var tur. Jag behövde vara med Leonardo och Gabriel och det hade varit svårt att vara med alla.

Barnen här har haft sommarlov i tre månader och det var första skoldagen för alla. Först samlades alla klasser på skolgården och det var lite tal och presentation av lärarna. Därefter fick barnen gå till sina klasser. Jag visste inte hur man delar in klasserna här så det var svårt att veta vilken klass de skulle gå i. Men rektorn satte dem i 5:an , vilket motsvarar ca 4:an i Sverige skulle jag tro.

IMG_5734

Det visade sej vara alldeles för svårt för dem. De var lite nedslagna efter första skoldagen. Så nästa dag pratade jag med läraren och hon flyttade dem till 2:an istället. Och det funkar bra. Så där tror jag att de kommer stanna. Det är bättre att det är lätt för dem än att det är för svårt.

IMG_5742

 

Skolan är ganska fattig eller mycket fattig, enligt mina mått, men jag vet inte hur den är jämfört med andra skolor här i Iquitos.

Vi har fått köpa allt skolmaterial själva. Man får en låg lista från läraren och så går man till någon av alla affärer som säljer skolmaterial och köper det som står på listan. Även Alicia och Emanuel fick en lista. De har nästan inga skolböcker utan bara skrivböcker som de skriver av det fröken skriver på tavlan. I 5:na använde de inte blyertspenna utan allt skrevs med bläck! Men i 2:an använder de blyerts som tur är.

IMG_5743

Skoldagen är från 7:15 på morgonen till 13:00. Lunch eller fm. fika är kl. 9:30. Man har med egen matlåda varje dag eller så kan man köpa mat och snacks i en kiosk. Alla barn kan också köpa godis eller ha med godis till skolan varje dag. Fröknarna brukar dessutom dela ut godis till barnen när de jobbat bra. Just det som ses på bilderna så har alla barn skoluniform också. Den består av vit skjorta, helst med skolans emblem på fickan och ett par mörkgröna fin byxor. Just det skor ska vara svarta typ fin skor. Barnen tyckte det var jätte kostigt och jobbigt att behöva ha “fin kläder” i skolan. Men det är ju en vanesak. Det ä ju inte hyperpraktiskt med vit skjorta precis.

IMG_5748

Inga kommentarer :